{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

گزارش و گفت و گوی اقتصاد هنر آنلاین با پرواز همای در اپرای حلاج

کدخبر : 459
عکاس:

"اپرای حلاج " که از ابتدای مرداد ماه هرشب ساعت 21:30 در حیات هنر مجموعه فرهنگی کاخ موزه نیاوران برگزار می شود تنها سه اجرای دیگر تا پایان دارد؛ طراح، کارگردان و خواننده این اپرا "پرواز همای" است، این اپرا روایتی موسیقیایی از زندگی، مبارزه و بردار آویخته شدن "حسین منصور حلاج"، شاعر و عارف سده سوم هجری قمری را با همراهی گروه بازیگران، نوازندگان، و سماع گران به روی صحنه می برد؛ در این اپرا اشعار شعارایی چون "مولانا، عطار نیشابوری و حافظ "که برای این شاعر سروده شده اند، به گوش می رسد؛ البته چند قطعه شعر این اپرا نیز توسط همای سروده شده است؛ این اپرا پیش از این نیز، طی یک سال در کاخ موزه سعدآباد، تبریز، رشت، شیراز ،تالار وحدت و سالن ایرانیان به روی صحنه رفته است.در یکی از شب های تابستان در محوطه کاخ موزه نیاوران به تماشای این اجرا نشستیم...

اقتصاد هنر آنلاین- فرزانه شهریاری: "پرواز همای" در این اجرا نقش حلاج و "محمد حسین صفری" نیز نقش شبلی را ایفا کردند؛ این اثر با هم نوازی و هم خوانی  گروه ارکستر که شامل ده نوازنده سازهای ایرانی و یک خواننده سوپرانو بود به همراه گروه بازیگران و سماع گران به روی صحنه می رود و  روایت غمگینی از ساختار اجتماعی، تاریخی و فرهنگی ایران  ارائه می دهند.

ساعت شروع اپرای حلاج 21:30 بود و اجرا با 30 دقیقه تاخیر به ظاهر عادی و معمول در ساعت 22، با نمایی از صحنه به دار آویخته شدن حلاج و به آتش کشیده شدن او آغاز شد؛ مدت زمان طول اجرا 120 دقیقه بود و پایان آن در ساعت 12 بامداد نیز با قطعه تصنیف "ایران ای سرای من" سروده و آهنگسازی "پرواز همای" پایان پذیرفت. 

مخاطبان و میهمانان این اجرا پس از پایان اپرا صفی طولانی برای دیدن "پرواز همای"، عکس گرفتن با او و بعضا دریافت امضا از این هنرمند تشکیل دادند، و انگار که این اتفاق هر شب به شکلی برنامه ریزی شده در حال رخ دادن باشد؛ همای با نشستن بر روی یک صندلی روبروی بنر تبلیغاتی این اپرا با علاقه مندانش عکسی یادگاری انداخت؛ پس از تمام شدن ماجرای عکاسی هواداران که چیزی حدود به یک ساعت به طول انجامید؛ ساعت 1 بامداد بود که با "پرواز همای" گفت و گویی کوتاه کردیم؛

شما در یکی از گفت و گوهای پیشین خود با یکی از خبرگزاری ها به موضوع نیاز مردم به شنیدن موسیقی در اوضاع نابسامان اقتصادی اشاره داشتید و عنوان کردید اگر لازم باشد برای مخاطبانتان کنسرت رایگان برگزار می کنید؛ آیا تا به حال اقدامی در این باره انجام داده اید؟

بله هر شب، حداقل صد بلیت رایگان برای دیدن و شنیدن اجرای اپرای حلاج به مردمی که توان مالی پرداخت بلیت ندارند، داده می شود، و من برای این اتفاق خبررسانی را لازم نمی دانستم به این جهت که ریا می شد...

سازمان دهی این اتفاق به چه شکل در حال انجام است؟

افرادی که به من از طریق صفحه اینستاگرام  پیام می دهند و یا از طریق راه‌های ارتباطی دیگر با من در ارتباط هستند و عنوان می کنند توان مالی پرداخت بلیت را ندارند، میهمان اجرای  ما می شوند...

بهتر نبود برای ترویج این رویکرد شکلی دیگر را برای پیش برد این اتفاق در نظر می گرفتید؟

خیر، امکان این وجود نداشت که بخواهیم از راه های دیگر آن را پیش ببریم چون آن موقع از توان ما خارج بود که بخواهیم این مسئله را با تعداد افراد درخواست کننده بیشتری پوشش دهیم و به بیش از صد نفر بلیت رایگان اختصاص دهیم، و اگر هر شب 70-80 بلیت رایگان بدهیم بهتر از آن است که با اعلام این موضوع  همه بدانند اما از توان ما خارج باشد... این  هم وجود دارد، زمانی که این مسئله به صورت علنی مطرح می شد شکل استفاده و بهره بردن پیدا می کرد در حالی که من نمی خواهم از این داستان به نفع خودم عمل کنم.

اسمی از سرمایه گذار و حامی مالی در بروشور این اجرا به چشم نمی خورد، ساز و کار اقتصادی پروژه های شما چگونه پیش می رود؟

همیشه، همه ساز و کار اقتصادی اجراهای من شخصی ست و توسط خودم پیش می رود و خوشبختانه وقتی اینقدر خوب فروش داریم دلیلی برای گرفتن سرمایه گذار و اسپانسر نمی بینم. و سرمایه گذار هم که هزینه را از جیب خودش برای کار نمی گذارد و تنها از طریق فروش بلیت هزینه های کار را تامین می کند. و در مورد اسپانسرهای تبلیغاتی باید بگویم پیش تر گه گاه اسپانسرهای تبلیغاتی داشته ایم اما در حال حاضر خیر.

شما در این پروژه به غیر از مقام آهنگسازی و خوانندگی، سمت های دیگری هم چون تهیه کنندگی، بازیگری، طراحی و اجرای لباس، طراحی صحنه و نور را نیز به عهده داشتید؛ آیا بهتر نیست با کاستن از وظایف خود و عهده داری آن توسط دیگران، تمرکز و خلاقیت  خود را بیش تر روی حرفه اصلی خود، یعنی خوانندگی و آهنگسازی بگذارید؟

مگر اجرا از نگاه شما بد بود؟ من این روش را که همه کارها به عهده خودم باشد را ترجیح می دهم و با دیگران سر این موضوعات دعوا ندارم، راحت تر هستم و نمی خواهم وقتم را صرف این که به افراد بگویم چه کار کنند یا نکنند، نخواهم کرد، و چون خودم می دانم چه چیز می خواهم، بنابراین نمی خواهم سلیقه دیگری در اجرایم دخیل شود، به ویژه در مبحث کارگردانی، آهنگسازی و شعر...

پس معتقدید که در همه این زمینه ها به اندازه موسیقی توانمند هستید و علمش را دارید؟

بله...من زندگی ام را از سیزده سالگی به ادبیات، موسیقی و نمایش اختصاص داده ام، و به اندازه کافی در آن ها تجربه دارم و هم تحصیلاتش را دارم.

هیچ وقت نخواستید در اجراهایتان از بازیگران شناخته شده و یا تئاتری استفاده کنید؟

کار کردن یا به نوعی سر و کله زدن با بازیگران حرفه ای تئاتر برایم سخت است و می توانم بگویم فرمان بردار و انتقاد پذیرنیستند و کار خودشان را می کنند، ضمن اینکه خیلی علاقه مند نیستم با حضور سلبریتی ها سالنم را پر کنم. و خداروشکر خودمان با بیش از 80 اجرا از اپرای حلاج در کمتر از یک سال، توانستیم آن گونه که انتظار داشتیم، پیش برویم.

نقد فنی که به اجرای شما وارد می شود، صدای اذیت کننده و بیش از حد بلند بودن باندها است، چرا پس از گذشت بیش از بیست اجرا، این مشکل وجود دارد؟

بله متاسفانه بخاطر اینکه صدای ماشین ها در خیابان به اجرای ما می رسد و ممکن بود در روند کار تداخل ایجاد کند، ما به ناچار و برای گرفتن صدای محیط مجبور به بلند کردن صدای باندها شدیم و خوب این بهتر است که صدای بلند ما را بشنوید تا صدای بوق ماشین ها را...

پس از پایان دوره اجرای اپرای حلاج چه برنامه ای پیش رویتان است؟

سال گذشته اپرای حلاج را در شهر تبریز اجرا بردیم و امسال نیز بازهم بنابر درخواست این شهر اپرای حلاج را اجرا خواهیم برد، و پس از پایان ماه های محرم و صفر در شهرهای بندرانزلی و کرمان و قزوین نیز اجرا خواهیم داشت، و همچنین اپرای جدیدی با نام "آوازه خان شیدا" که به تازگی نوشته ام را  در سال آتی به روی صحنه خواهم برد.

طبق تماسی که با مدیر اجرایی کاخ موزه نیاوران مبنی بر دریافت چرایی این پرسش که دلیل نداشتن اجرای تابستانه گروه های موسیقی پاپ و تلفیقی در این مجموعه چه بوده است، دریافتیم  که اجرای طولانی همای اجازه حضور به دیگر خواننده ها نداده است، نظر شما در این باره چیست؟

یکی از دلایلش هم می تواند این باشد، و اگر همزمان دو گروه با هم اجرا می داشتند، صداها اذیت کننده می شد، به این خاطر من از مجموعه خواهش کردم که در زمان و طول مدتی که ما در این مجموعه اجرا می رویم، گروه دیگری اجرا نروند. و البته دیگر زمانی هم برای اجرای دیگر گروه ها باقی نمی ماند چون نزدیک به ماه محرم هستیم و ممکن بود اجرای ما به سی یا چهل شب هم می رسید.

اجراهای شما هر شب با استقبال مخاطب هایتان همراه بوده است؟

بله هرشب حتا بیش از امشب استقبال شده است.

پس از نگاه شما موسیقی سنتی مهجور نیست؟

نه البته که نیست و اوضاعش از موسیقی پاپ خیلی بهتر است، و کدام گروه و خواننده پاپ و یا دیگر سبک ها، امسال بیش از من کنسرت برگزار کرده است؟ هیچ کدام... و همین حالا آقای "علیرضا قربانی" چهل شب در کاخ نیاوران اجرا داشته است و کدام خواننده پاپ می تواند چهل شب کنسرت برگزار کند، آقای "همایون شجریان" در پروژه "سی" به مدت سی شب و هر شب چهارهزار نفر بیننده و شنونده داشت و خوشبختانه وضعیت موسیقی ملی و سنتی ما وضعش از موسیقی پاپ خیلی بهتر است و استقبال مردم نیز از این سبک خیلی بیشتر است، و جای نگرانی هم نیست.

نگاه و یا نقدتان راجع به به وضع قانون اختصاص 10 درصدی فروش بلیت کنسرت به خزانه دولت چیست؟

فعلا که این قانون اعمال نشده است و یک چیزی گفته شده است، مثل مهریه می ماند؛ کی داده و کی گرفته است... اما وضع و اعمال این قانون اتفاق خوبی نیست، چون اگر که صاحبان این تصمیم بدانند و روشن شوند که این تصمیم  از نگاه تئوری حسابداری منطقی نیست که 10 درصد از فروش برابر است با 50 درصد از سود، آن وقت متوجه خواهند شد که اشتباه کردند، و اگر 10درصد از سود را بگیرند، منطقی تر است؛ آن هم نه در مورد کارهایی مثل کار ما با این تعداد نوازنده که همه آن هزینه است.

*

"اپرای حلاج" سه اجرای پایانی خود را در تاریخ 23-24-25 مرداد ماه به روی صحنه خواهد برد، قیمت بلیت های این اجرا بسته به میزان جایگاه نشستن میان 80 تا 170 هزارتومان متغیر است.  و بلیت فروشی آن از طریق سایت تیوال انجام پذیر است.

  • _MG_1909
  • _MG_1695
  • _MG_1661
  • _MG_1601
  • _MG_1557
  • _MG_1405
  • _MG_1380
  • _MG_1371
  • _MG_1308
  • _MG_1282
  • _MG_1273
  • _MG_1268
  • _MG_1268
  • _MG_1266
  • _MG_1262
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها