{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نشست‌های خبری گزینشی؛ جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان

کدخبر : 423

تازگی‌ها روابط عمومی‌های جشنواره‌ها مد کرده‌اند نشست خبری خود را تنها به شکل دعوتی، محدود، و با رسانه‌های مورد تایید خودشان برگزار می‌کنند. در حالی که نفس نشست خبری برای اطلاع رسانی جزییات اجرایی یک رویداد است و خبرنگاران می باید آزاد باشند تا در هر نشستِ خبری حاضر شوند و مدیران جشنواره ها نیز موظفند که پاسخگو باشند. وقتی می گوییم نشست خبری، دیگر انتخاب و محدودیت و بهانه آوردن از فضای کوچک برای نشست معنا ندارد.

اقتصاد هنر آنلاین- شفق ابوسبا؛ اغلب این روابط عمومی‌ها به جشنواره‌های شهرداری‌ها تعلق دارند و واضح است که علاوه بر محدود کردن خبرنگاران و دعوت کردن از "دوستان رسانه ای" خود برای جیره بندی هدایای خبرنگاری، از چرخش آزاد اطلاعات و پرسشگری در هراسند.

"جشنواره فیلم شهر" تازگی برگزار شد. جشنواره‌ای که ابهامات زیادی در چرایی و چگونگی برگزاری آن وجود دارد. روابط عمومی این جشنواره حاضر به پاسخگویی به رسانه‌ای که اولویت خود را همواره بررسی موضوعات مرتبط با اقتصاد هنر می‌داند؛ نشد. این جشنواره به جای ایجاد تریبون آزاد برای خبرنگاران از سلبریتی ها دعوت کرد و در حاشیه‌ی شهرت و تظاهر به کار خود پایان داد.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان نیز امسال سی و دومین دوره‌ی خود را پیش رو دارد. دبیر جشنواره "علیرضا تابش" است. تابش در حال حاضر مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، بازوی اجرایی وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی است. طی تماس تلفنی که با روابط عمومی جشنواره برای طرح پرسش‌هایمان داشتیم جدای از آن که هیچ جواب مناسبی به هیچ کدام از پرسش‌هایمان داده نشد وقتی درباره‌ی نشست مطبوعاتی و جشنواره سئوال کردیم با پاسخی تکراری روبرو شدیم. اینکه حضور اصحاب رسانه در این نشست خبری هم گزینشی است و فقط رسانه‌هایی که مدتی قبل از آن‌ها دعوت شده می‌توانند در نشست خبری حضور پیدا کنند. دبیرخانه و روابط عمومی، هیچ توضیح بیشتری  در مورد دلیل این رویکرد ندادند.

*

به نظر می‌آید در حال حاضر برای عاملین برگزاری جشنواره‌ها دیگر اهمیتی ندارد که فعالیت‌ها و دستاوردهایشان در رسانه‌ها پوشش داده شود و حتی در بعضی موارد به نظر می‌رسد که ترجیح می‌دهند که پوشش خبری به صورت حداقلی باشد. دلایل زیادی می‌تواند برای آن وجود داشته باشد. گویا دیگر تعداد مخاطب، کیفیت آثار و خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها پارامترهایی که پیشتر باعث اعتباربخشی به جشنواره‌ای بود کمتر اهمیت دارد و صرف برگزاری و سپری شدن دوره‌ای بدون سر و صدا و بدون شفاف سازی بودجه ای که از جیب مردم برای جشنواره ها هزینه می شود، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

 پرسش این است: جشنواره‌های دولتی و وابسته به شهرداری‌ها چه بودجه‌ای و بر چه اساسی تامین کرده اند؟ این بودجه از کجا تامین می‌شود و مقصد آن کجاست؟ انتخاب مدیریت این جشنوارهها بر چه اساسی صورت می گیرد و چه کسانی با چه پیشینه‌ای به بودجه های هنگفت جشنواره ای دسترسی پیدا می کنند؟ داوری ها و هیئت های اجرایی بر چه مبنایی انتخاب شده اند؟ و صدها پرسش بی‌جواب دیگر که در نشست های خبری نمایشی برای آنها پاسخی در نظر گرفته نشده.

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها