{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سرپرست گروه موسیقی "مستور "در آستانه‌ی برگزاری چهارمین کنسرتش می گوید:

کدخبر : 396

چهارمین کنسرت بانوان گروه موسیقی "مستور" با همراهی حرکات آئینی به زودی در 24 مرداد ماه، ساعت 15در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد؛ گروه مستور از سال 1395 با حضور نه بانوی نوازنده و یک بانوی خواننده تشکیل شده است؛ سرپرستی این گروه را "ستاره شکوئی مهربانی"، نوازنده‌ی قانون برعهده دارد و خواننده‌ی آن "سیمین آذری پور" است.

به گزارش اقتصاد هنر آنلاین، در گروه موسیقی مستور، "شیوا قهرمان نژاد" تار؛ "آیلی مرغوب نیا" کمانچه،"الهه شفیعی" رباب، "نازنین خسرویان" قیچک، "نسیم انعام زاده" تمبک، "مهناز اطهری نژاد" دف و بندیر، "ستاره شکوئی مهربانی" قانون می نوازند و "سیمین آذری پور" به همراهی و همخوانی "آزاده تیرانداز"، " مرجان خلیلی" و "طراوت سیگارودی" گروه آوازی نیز هستند؛ کنسرت پیش روی این گروه با همراهی گروه رقص و یا همان حرکات آئینی در روز پنجشنبه 24 مرداد ماه برگزار می شود.  سرپرستی گروه حرکت را "مهناز میرزایی" برعده دارد و "سحر نعیمی"، "مرضیه احمدی"،نیلوفر توسلی"، "مینا احمدی"، "الهه حسینیان"،"مریم عالی"، "سحر معینیان" و "پریسا قراگزلو" هستند.

 ستاره شکوئی مهربانی سرپرست گروه می گوید: تمرکز اصلی ما بر روی موسیقی سنتی بوده، اما مخاطب این نوع موسیقی نسبت به دیگر سبک های موسیقی کمتر است و تصمیم گرفتیم بخش هایی از آن را سنتی و بخش هایی را محلی اجرا کنیم.

او راجع به نحوه‌ی چگونگی گرداندن گروه مستور می گوید: ما اسپانسر نداریم و دفعه اول و آن زمان که راجع به موضوعات مالی اقتصادی برگزاری کنسرت تجربه نداشتم، پیشنهاد اسپانسری و مدیر برنامه شدن را از سمت افرادی داشتیم؛ اما در نهایت خودمان برای فروش خیلی تلاش کردیم و همه‌ی زحمات کار به دوش خود من بود  و در حال حاضر سرمایه گذاری کارهایم به عهده‌ی خودم است.

او می گوید از سال 1395 شروع به فعالیت کردیم و و اولین کنسرتمان نه فقط با حضور دوستان و آشنایان  بلکه با اسقبال خوب مردم برگزار شد و تجربه‌ی خوبی برایمان رقم زد. او راجع به تبلیغات کنسرت های این گروه می گوید: ما تا به حال شخصا و خودمان از هنرمندان برای حضور در کنسرت هایمان دعوت کرده ایم و تنها تبلیغاتمان از طریق سایت ایران کنسرت، آن هم دو هفته مانده به به اجراست.

شکوئی مهربانی راجع به آهنگسازی قطعات کنسرت پیش رو و ممیزی های وارد بر آن می گوید: یک یا دو قطعه را در هر اجرا، آهنگسازی می کنم و اما نه همه قطعه ها را، و سعی می کنیم از  ممیزی ها بر مضامینی که در ادبیات فارسی زیاد به کار می رود، رد شویم. مرحله ای که به دفتر موسیقی در خواست می دهید تا زمانی که قراراست  اجرا کنید خیلی طولانی ست و باعث می شود که نتوانیم درست کار را پیش ببریم. و توقع دارم که بتوانیم شبیه به دیگر گروه‌های موسیقی که مختلط هستند بتوانیم تبلیغات عادی داشته باشیم و این حق طبیعی ما است، می گویند آگهی تبلیغتان را برای تلویزیون شهری بفرستید اما در نهایت هیچکدام را نمایش نمی دهند... و این نابرابری خیلی محسوس است.

او می گوید جدای بحث مالی و حمایت نشدن ها در بحث تخصصی هم آن اتفاقی که باید نمی افتد، و زمانی که می خواستم گروه را ثبت کنم، یک سری فیلترهایی وجود داشت که در حال حاضر اصلا وجود ندارد، به طور مثال فیلم هایی از گروه را می بایست نگاه کنند، اما واقعا این افراد از بدنه موسیقی نیستند و نه پییشنه و نه سواد ادبیات و موسیقیایی دارند و صرفا کارمند هستند.

این نوازنده راجع به مشکلات همکاری اش با سرمایه گذاران این بخش می گوید: سرمایه گذارهایی که با ما کار می کنند این توقع را دارند که یک سفارشی بدهند که تم موسیقیایی اش باشد و نگاه و حرف اغلبشان هم این است که مردم به اندازه کافی غم و غصه دارند که دیگر نیاز نباشد قطعه های غمگین بشنود و نکته دیگری که وجود دارد این است که توقع دارند که ما تمام توانمان را بگذاریم و در نهایت هیچ دریافت مالی نداشته باشیم، به خصوص وقتی بینند که گروه خیلی شناخته شده و در قید و بند مالی نیست. برای کنسرت اولمان با وجود اینکه سالن پر شده بود اما تنها یک میلیون تومان دریافت کردیم. من به شخصه زیاد به کنسرت بانوان می روم، اما متاسفانه اغلب بیشتر شبیه به جنگ شادی است حتا آن هایی که سابقه کار زیادی دارند و نمی دانم چطور به این داستان تن داده اند.

 او همچنین راجع به تاثیر نوازنده های اینفلوئنسر که از صفحات مجازی سر بیرون آوره اند؛ نگاه مثبتی دارد و آشنایی و علاقه مندی اش برخی از هنرجویانش با ساز و موسیقی را از طریق همین افراد صفحات می داند.

 

این هنرمند استقبال بانوان از کنسرت‌هایی که تفکیک جنسیتی در آن وجود دارد را خیلی خوب  می داند و عنوان می کند براساس تجربه ای که داشته ام؛  احساسم این است که خانم ها از به روی صحنه رفتن هم نوعشان و دریافت انرژی مثبت از آن ها احساس خوبی می گیرند. او می گوید تلاشم را می کنم در فستیوال های مختلف جهان شرکت کنم اما معمولا گروه های بانوان را سخت قبول می کنند.

او همچنین  موسیقی سنتی  را سبکی مظلوم  می داند؛ به این خاطر که طرفداران کم تری به نسبت دیگر سبک ها دارد و فردی مثل استاد "کیهان کلهر" به این خاطر کنسرت هایش مورد استقبال قرار می گیرد که موسیقی که تولید می کند خیلی در قالب چهارچوب های قدیمی نیست و می تواند برای شنونده‌ی عام و فردی که موسیقی کار می کند، به یک اندازه جذاب باشد.

اما به طور مثال کنسرت های ردیف نوازی و یا موسیقی به سبک قاجار و یا دستگاهی تنها می تواند دانشجویان موسیقی را به خود جذب کند... در صورت اینکه این نوع موسیقی ها هم می توانند شبیه به موسیقی کلاسیک در غرب باشد، که آنقدر شنیده شده است که آدم ناخودآگاه به ان احساس علاقه مندی می کند و یا حداقل یک نوستالژی برای افراد ایجاد کند؛ اما ما در تلویزیونمان و نه در محیط آموزشی مان به موسیقی سنتی و ترویج آن نپرداختیم.

او در ادامه حرکات جدیدتری که با استفاده از ابزار سنتی در فضای موسیقی پی گرفته می شود، را جذاب می داند و می گوید برای من  اینگونه بوده  که دلم خواسته دوباره آن قطعه آهنگ را تکرار کنم و به دنبالش بروم، انگار که حرفی برای گفتن دارد.

*

برنامه های آتی این گروه علاوه بر کنسرت پیش رو همکاری مشترک با گروه "آکاپلا"ست تا بتوان با همخوانی مشترک برای همه و نه تنها برای بانوان اجرایش کرد؛ شاید خیلی نتوان از سرمایه گذاران بخش خصوصی حمایت از گروه های نوپا و شناخته نشده  که برگشت مالی تضمین شده ای برایشان ندارد، را توقع داشت، به خصوص این که در مورد گروه عنوان شده که تنها به اجرا برای بانوان اختصاص دارد مخاطب طبیعتا محدودتر است، اما این جا انتظار می رود رسانه های دولتی و همچنین تخصیص دهندگان بودجه دولتی توجه بیشتری برای حمایت، معرفی و ارتقاء سطح کیفی موسیقیایی این نوع گروه ها داشت.  

photo_2019-07-28_14-49-25

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها